onsdag 17 december 2008

Konsten att foga sig

Här kommer före och efterbilderna på vårt badrumsgolv som jag lovade igår..

Efter att vi hade fogat golvet så fick vi inte bort all överflödig fog, vilket resulterade i att hela golvet såg ut så här.. Och när fix har suttit ett tag så "brinner" det fast, vilket gör att det blir nästan omöjligt att ta bort.. Det märkte vi ju såklart. Vi provade med allt möjligt, men ingenting hjälpte! Grönsvamp, såpa, citronsyra, stålull, spisstålull, ja allt testade vi, utan något resultat..



Så jag började googla lite och kom efter ett tag in på Höganäs hemsida, där de hade en produktkatalog för sitt klinker. Där stod det att man kunde tvätta med fogrengöring eller ättika för att få bort såna fläckar.. Så jag rusade in i skafferiet och som tur var hade jag en gammal flaska ättika stående.. Så jag testade och det fungerade!! Så numera ser vårt golv helt annorlunda ut:



Det är som ett helt nytt rum! Visst blev golvet fint!

Det vi gjorde var så här.. Vi blötte plattorna och fogarna med vanligt vatten och lät det ligga i några minuter. Sedan torkade vi bort vattnet med en blöt disktrasa och sprayade på ättika med en sån blomspruta. Ättikan fick sedan reagera med fogen och när det slutade låta som kolsyrad läsk så tog vi en grönsvamp och tog bort det med. Om det är något som är kvar efter det kan man spruta på lite ny ättika, för syran tappar sin förmåga att lösa upp kalken i fogen efter ett tag, den blir mättad kan man säga.

Inga kommentarer: