tisdag 2 juni 2009

Jorden runt på 80 dagar

Haha, kanske inte jorden runt, men Sverige runt ett antal gånger. Nu ska jag nog stanna hemma en vecka eller två, känner att jag börjar få lite jetlag av allt resande =) Fick mig en funderare när en av mina goda väninnor frågade om jag visste vart jag var folkbokförd fortfarande? Hmm..

När man är ute och reser en massa så är det lätt att man glömmer bort det vardagliga livet, ibland kan det vara skönt, men som med allting annat så finns det kvar när man kommer hem. Här har det varit riktigt fint väder i helgen, tror vi hade uppåt 28 grader eller nåt liknande, nästan lite för varmt, men blomningen kom igång på riktigt i trädgården.. Så nu har körsbären nästan blommat färdigt och äppelträden kommit igång ordentligt.. Ska bli intressant att se vad det är för äpplen i höst.

Hittade en väldigt intressant artikel om "pizza-Sverige" på Aftonbladet. "Vi får höra mycket av våra gäster. För många människor blir pizzabagaren en samtalspartner, alltför ofta i brist på andra som har tid att lyssna. Ni som är politiker skulle bli förvånade hur väl man kan känna pulsen på Sverige inne på kvarterspizzeriorna." Intressant vinkling!

Igår var det som bekant mors dag också, och jag gjorde i ordning en riktigt stor härlig bukett blommor med det bästa som min trädgård har att erbjuda för tillfället. Tyvärr fick jag ingen bild på den. Det var blodröda liljor och hallonröda dillpioner, några vita och några gula pingstliljor och några fler godingar jag hittade.. Senare på kvällen var vi på en restaurang i Galtström, kan verkligen rekommenderas! Mmm vilken god mat de hade, och en jättemysig atmosfär, de hade verkligen tagit fasta på deras arv, tror att huset var byggt i slutet på 1600-talet! Det var svårt att ta bilder där inne, men här kommer en som blev ganska bra..



Restaurangen låg i ett litet samhälle alldeles vid havet, och vilken utsikt!


Galtström är en gammal bruksby och det här är en kvarleva från det gamla brukssamhället.. En söt liten kran tycker jag, lite annat än de monstruösa kranarna som finns idag!


Fundamentet till kranen är gjort av slaggsten, kanske är det föregångaren till glastegel?


På vägen hem så sprang det ut en tjädertupp precis framför bilen! De är ganska stora.. Det var dock för mörkt för att ta en bra bild, så här blev den bästa =( men så är det väl alltid? En ganska mäktig syn i alla fall..


Hoppas att ni alla har haft en riktigt skön helg med massor av sol, god mat och familjen!

3 kommentarer:

Lotta sa...

TACK för din kommentar hos mig:)
Bra blogg du har. Tittar gärna hit igen/Kram

Kardemomme sa...

Hei du :)Kjøkkenbildene fant jeg hos en meklare som heter Alvhem.se
Der inne ligger en masse flotte bilder til inspirasjon!
Du tar noen fantastiske bilder til bloggen din. Skulle ønske mitt kamera kunne ta bra blomsterbilder i makro..Ha en fin tirsdag :))
Klem fra Kardemomme

Anonym sa...

Hittar här ett foto på en gammal ångdriven kran (ser ut som en röd stuga)För ett modellbygge söker jag några fler foton och mått!
Tacksam för ALLA tips.
Maila till
gorane@swedemail.se