fredag 12 juni 2009

Vackra glas

Det är godare att dricka ur fina glas, så är det bara.. Det behöver dock inte vara så himla dyrt att köpa vackra glas.. På loppis kan man hitta många fina glas. Tradera eller Ebay är också bra ställen.. Jag tycker att det är vackert att ha lite udda glas, att alla inte är likadana, men att man har ett tema, t.ex. blå glas av olika sorter eller bara glas på fot.. I sommar ska jag försöka samla på mig en liten kollektion av olika glas som på nåt sätt hör ihop.. Ska bara komma på ett tema först.

Jag har hittat några glas som jag gillar, både nya och gamla..

Dessa kommer från IKEA och kostar 49 kr för 6 st. Jag gillar dem med elefanterna på bäst, tänk om man kunde få köpa ett sexpack med bara dem..

Det här kommer från Duka och heter Siri. Det kostar 39 kr/st


Lyx eller budget? Det ljusblå glaset kommer från Clas Ohlson och kostar 79 kr för 4 st. Det lite mörkare kommer från Verna och kostar 145 kr/st.



Annars kan man ju lyxa till det riktigt rejält och köpa dessa olivslipade gröna vitvinsglasen från 1800-talet för 175 kr/st.. (Qeptas antika)


Fast om det är som hemma hos oss, där det går sönder väldigt mycket glas, då kanske man vill satsa på lite billigare fina glas.. Typ såna här:

Pralin cocktailglas från IKEA. 29 kr/st. Då behöver man inte gråta när ett glas går sönder =)

Vill man ha lite sirligare glas så har IKEA en serie för det med som heter Rara (ca 29 kr/st)





Jag tycker att det är gott att dricka ur tunna glas, vet inte riktigt varför dock? Har ni några favoritglas eller glas som står på önskelistan?

Jag har en liten hobby, jag brukar gravera på glas. Har bland annat gjort karaffer, glasflaskor och vinglas. Det är verkligen kul och man kan sitta i timmar när man väl kommer igång.. Just nu ligger det lite på is, för mitt verktyg har gått sönder =( men så fort jag har köpt ett nytt så sätter jag igång igen.. Då ska jag visa lite bilder på vad jag håller på med just nu också..

2 kommentarer:

Helena sa...

Håller med, det är mycket godare att dricka ur fina glas! Eller muggar och äta på fina tallrikar! Ha en härlig dag! Kram Helena

Mjölk, Puder & Aska sa...

Hej tjejen, kul att du fick lite inspiration och att du gillade mitt skåp, det är så kul när andra ser det man har gjort och tänker på samma sätt, klart att du ska måla om ditt bord, på det bara, det går fort när man väl börjat och seen blir man sååå glad och nöjd.

Fina glas var det med, äääääälskar de gröna från 1800, men det är ju givet när det gäller mig, ju äldre ju bättre ;)
Stora kramar Anna