torsdag 30 april 2009

180 in i en bergvägg

I början av veckan berättade jag hur det kändes som att livet bara susade fram. Igår tog det en sån vändning att det var som att köra 180 rätt in i en bergvägg. Jag finner inte några ord som kan beskriva det jag känner just nu. Men att få ett sånt besked som jag fick igår känns bara inte verkligt. Som en ond mardröm som man hoppas att man snart vaknar upp ur.. Eller som mamma själv sa: vill man verkligen veta sånt här? Det känns som att livet nu har fått ett slutdatum.

För att tala i klartext så fick jag för ett tag sedan veta att min älskade mor har fått lungcancer. Igår var vi till läkaren för att se hur behandlingen hade gått och där säger de att den inte har tagit alls, och att det inte går att stråla för att området är för stort. Det här kom som ett slag i magen. Vad gör man? Vad fan gör man!? Helvetes skitliv!! Jag känner mig arg, ledsen, besviken, tom, hjälplös.. Ibland känns det som att jag inte kan andas för att klumpen ihalsen är för stor.. Ibland rinner tårarna som två floder ner för mina kinder som att inget kan stoppa dem.. Ibland känns det bara som att alla tårar är slut för att jag gråtit så mycket.. Jag tror det värsta är att det inte finns något som jag kan göra åt det.

Man börjar ju genast fundera på alternativa behandlingar, men jag är ju inte insatt i det här, det har ju kommit som en smäll på käften, som en chock.. Så jag vet inte vad som finns eller hur man får reda på sånt? Om det är nån av er som vet nåt så hör gärna av er med tips. Jag är evigt tacksam för allt som skulle kunna hjälpa till!

3 kommentarer:

promenader på landet sa...

Vad fruktansvärt jobbigt för dig/er det går inte att helt förstå hur det känns, men jag vill ändå skicka mina varmaste tankar. Ni får försöka leva i nuet och vara mycket tillsammans och hoppas på det bästa. Ge kärlek!
Kram Maria

Helena sa...

Hej! Vad kul att du tyckte tipset på min sida var bra! Klart du ska sno det, då blir jag glad! Ta hand om dig! Kram Helena

Kaspara sa...

Kjære Kristina
Tusen takk for søt kommentar på bloggen min!
Leste akkurat dette sterke innlegget ditt og fikk klump i halsen. Føler masse med dere begge og resten av familien!!! Ord blir liksom så fattige i slike situasjoner. Man må jo sikkert føle så masse; desperasjon, vedmod, dyp fortvilelse, sinne, sorg, sentimentalitet, enorm kjærlighet til den en er redd for å miste, makteløshet, ønske om mirakler.
Vet ikke hvordan det er å leve med en slik beskjed. Jeg mistet faren min brått over natten av sprukken hovedpulsåre. Kvelden før spiste vi sommerens jordbær i hagestua og han virket så frisk og pigg.
Det er mange ting jeg gjerne skulle ha sagt han, som jeg aldri fikk anledning til, for ting skjedde så brått.
Ingen har jo noen garantier. Det er dagen i dag vi har, og Carpe Diem er nok viktig.
Jeg håper at selv om diagnosen og dagene er tøffe, at dere kan oppleve glimt av solskinn og fine stunder også.
Tenker på deg! Stor klem fra kaspara