måndag 30 mars 2009

Köksstolar

Har börjat måla mina köksstolar, de var i tråkig lackad furu och jag är näst intill allergisk mot furu.. De ska bli vita och fina, men hu vilket jobb det är! Slipa och måla, slipa och måla.. Baah!

Funderar på vad jag ska ha för tyg till dynorna.. Vill ju gärna ha något som passar vårt nya kök (som vi inte har byggt än), så det är lite svårt.. Men just nu sitter det några slitna rosa/röda randiga tygbitar på dynorna och det ser bara sorgligt ut.

Det skulle vara fint att ha något linnetyg på stolarna. Det borde ju vara hyfsat slitstarkt också? Hittade de här fina linnetygerna på Jonic Textilimport.






Tror dock att jag ska ha lite blått i köket, och då passar ju inte färgerna på den nedersta så bra.. Men ett blå-vit randigt tyg skulle inte sitta fel.. Eller naturbeige-blå.

Det skulle ju förstås inte sitta fel heller med ett sånt här lekfullt tyg på stolarna. Detta härliga tyg kommer från Marimekko. Såg det på en affär i helgen, det ser ännu bättre ut i verkligheten!


Vilka vårkänslor jag fick när jag såg det här tyget! Kommer också från Marimekko.. Fast det blir nog svårt att få det på stolarna, det är nämligen en väggdekoration. Skulle dock inte sitta fel på någon vägg här hemma..


Hmm, jag får nog ta mig en loppisrunda för att se om jag hittar lite inspiration.. Brukar alltid få en massa idéer när jag är på loppis.. Kanske man till och med hittar några snygga tyger!?

1 kommentar:

Kaspara sa...

Heisan
Så fint at du likte kjolene jeg viste med hekla lapper!
Allergisk mot furu ja, det ble jeg også en dag, og siden har nesten alle de lutede furumøblene våres blitt malt.
Kjedelig når de er lakket, blir litt mer arbeid.
jeg liker så godt Marimekkostoffet på det siste bildet. Men litt vanskelig å bruke til trekk siden det er veggdekorasjon kanskje.
Å gå på loppis, hørtes slett ikke dumt ut! ha en god natt og en fin morgendag! Hilsen Kaspara